Friday, July 19, 2013

JUZ 1 & 2

Ramadhan is the month of fasting. In this month, rewards for good deeds are multiplied. So in addition to fasting, Muslims are encouraged to increase sedekah, perform the special prayer of Tarawih and the recitation of the Quran. So go ahead and give that garbage collector an angpow, say keep the change to the rotiman and kerepeklady, tip the security guard, buy all the tissues from the blind man, and at the very least give away your smiles to brighten the day. Break your fast at the mosque - if your mosque does not make feast then come over to Bukit Damansara mosque where food are aplenty. Stay on to perform the terawih - its enriching and fulfilling even at 8 rakaat.

Recitation of the Quran can be abit dodgy if we are still at the "merangkak" stage and in addition, not knowing the meaning will not give you that required "feel". So go buy that Enmac phone or download the Quran recitation from the internet and whenever you are free open that Quran and recite alongside it. As for the meaning, below is the summary of the meaning for Juz 1 and 2. Other Juz will be coming soon and hopefully by the end of Ramadhan all the 30 Juz will be covered.

JUZ 1 & 2
 
1.    ALFATIHAH (Pembukaan: 7 ayat diturun di Makkah)
Fatihatul-Kitab (pembukaan kitab), Ummul-Kitab (ibu dari Kitab) mengandungi bimbingan untuk membentuk pandangan hidup Musiim. Disimpul ringkas dalam 7 ayat pokok kepercayaan Islam kepada Allah, yang dinamai Tauhid.
 
Mula-mula dipusatkan seluruh kepercayaan kepada Allah dengan sifatNya yang Maha Pemurah dan Penyayang, disertai dengan keadilanNYa dari dunia ka akhirat. Dan pengakuan yang disembah dan tempat memohon hanya Dia. Sampailah kita kepada Islam yang sejati. Sesudah pengakuan tersebut, permohonan ditunjuk jalan yang lurus. Tidak permohonan kecil dan remeh tetapi pokok, iaitu jalan lurus dalam menempuh hidup. Dan setelah memohon agar diselamatkan Tuhan, jangan tertempuh jalan dimurkai Allah dan yang sesat. Dengan secara tidak langsung kita sudah disuruh mempelajari ilmu sejarah, filasafat sejarah dan ilmu kemasyarakatan dan juga ilmu jiwa.
 
Al-Fatihah memberi kefahaman, dalam hidup kita pegang 2 tali –  dengan Allah dan Alam. Ia di ulang setiap hari sekurangnya 17 kali – semoga selain dari menjadi pembukaan al-Quran, hilang keraguan dan mendapat Hidayat persedian mengenal al-Quran mengandungi 6,236 ayat.
 
 
2.    AL-BAQARAH (Lembu betina: 286 ayat diturun di Madinah)
Ayat 67 - 74 tentang Nabi Musa menyuruh Bani Israil mencari seekor lembu betina untuk disembelih. Nama-nama surah bukanlah sebagai judul yang menerang khas hal tersebut, hanya sebagai tanda yang ditentukan oleh Rasul saw dengan petunjuk Jibral as.
 
Sebahagian besar ayat diturun pada mula Rasul saw hijrah ka Madinah. Mula mendiri masyarakat Islam setelah 13 tahun menegak akidah diMakkah dan mendapat tentangan hebat dari kaum quraisy. Hari pertama Rasul menukar Yatsrib menjadi Madinah dan ini memahat satu kuasa telah berdiri, hanya tinggal menunggu pengakuan. Didirikan masjid dimana diatur ibadat, mu’amalat dan hukum dan menerima tetamu dari luar dan dalam negeri dan diatur siasat perang dan damai.
 
Kaum Yahudi tinggal dinegeri itu sejak beratus tahun setelah pengusiran raja Romawi atas mereka dari Palestin. Merasakan mereka klas lebih tinggi dari penduduk Arab asli sebab memeluk agama Tauhid, mempunyai Kitab Taurat dan berpuluh Nabi dari kaum Yahudi. Penduduk asli, Aus dan Khazraj, merasa rendah diri mendengar cerita kebanggaan Yahudi yang mengecap mereka tidak berperadaban, tidak mempunyai anutan dan hanya menyembah berhala. Oleh itu bila mendengar seorang Nabi lahir di Makkah mereka merisik dan akhirnya Nabi hijrah ka Madinah diiringi kaum Muhajirin dari Makkah dan disambut oleh penduduk asli yang Nabi gelar Anshar, pembela Nabi.
 
3 front yang dihadapi oleh Nabi apabila berpindah di Madinah ialah:
  • Kaum Yahudi yang berperasaan mereka ummah pilihan Tuhan.
  • Arab Madinah merasa kepimpinan mereka tergugat. Mereka menjadi kaum munafik
  • Quraisy Makkah meresa cemas kerana Rasulullah akan kuat dan teguh di Madinah
 
Surah ini mengenai:
  • Kecurangan & ketidakjujuran Yahudi, dan kecurangan kaum munafik.
  • Bermula isu rumahtangga, kahwin, cerai, haji, puasa dan zakat.
  • Mencela keras riba, membentuk budipekerti dengan sedekah.
  • Cerita Nabi Ibrahim dan Ismail diperintah mendiri Baitullah.
  • Mengalih Kiblat dari Baitu-Maqdis keMakkah.
  • Ayat 201 doa “berilah kami kebaikan di dunia dan di akhirat dan pelihara dari seksa neraka.”
  • Ayat 255 ayat kursi yang Allah menyifat sebagai induk Al-Quran.
  • Cara sedekah samada sembunyi atau terang diterima agar jangan riak.
  • Cara berkontrak, saksi, tempoh pembayaran dan Muamalah.
 Rasulullah saw bersabda “Barangsiapa membaca dua ayat terakhir surah Al-Baqarah dalam satu malam, maka ayat itu menjadi pelindung dirinya.”
 

3 comments:

  1. Hi Non
    Hope it is of beneficial to you as it did to me. So I thought to share with my friends

    ReplyDelete
  2. It is very beneficial, and I never thought of doing it. Am sharing with my office .. thank you so much, banyak pahala you ;-)

    Non

    ReplyDelete